Saturday, July 6, 2013

شورای شاهزاده یا کنگره آقای نوری علا ،مسئله این نیست


چندی پیش دوستی از من پرسید راستی چه خبر از شورای نوری علا.گویا از ساختن این شورا منصرف شده.گفتم دسامبر گذشته منتظر بودم قرار بود تا آنروز اعلام ماهیت کند حال نمی دانم.

هفته گذشته بانویی مبارز برایم پیام گذاشت که کنگره نوری علا هم برای تشکیل از اعضای سکولارهای سبز گویا دعوتی انجام داده برای حضور.گفتم چه خوب پس " شورای مد نظر اقای نوری علا " هم در شرف تشکیل است.خبری مسرت بخش است هر نوع پویایی در اپوزیسیون سکولار دموکرات.

و بالاخره دیروز به دوست عزیزی گفتم کنگره سکولاردموکرات ها که دارد در شهر شما ماه آینده تشکیل میشود.پرسید کنگره سکولاردموکرات؟ چی هست.گفتم ای بابا همان شورای نوری علا دیگر (چون با هم بحث کرده بودیم قبلا در این موارد).گفت : آهان آره از کنگره نوری علا مطلعم.!
جناب نوری علا نوشتاری در مورد مقوله موازی سازی بعنوان جمعه گردی های خود نگاشته.چندی پیش باز همراهی پرسید دلیل علاقه زیاد من به مانوک خدابخشیان چیه؟گفتم وقتی کسی چیزهایی میگوید که دقیقا همان مسائل در سالیان متمادی از ذهنت میگذرد و همان جور فکر میکنی،نقد میکنی یا تحلیل میکنی خودبخود این سمپاتی به علاقه هم بدل میشود.در مورد جناب نوری علا شاید یک ناظر بگوید بین من و نوری علای گرامی فاصله زیاد ایدئولوژیک وجود دارد.ولی من همیشه با همه نقد ها مهری به ایشان داشته ام چون بعد از مدتی که شده چیزی می نویسد که منطبق بر باور بنده و تحلیل من است.

در این نوشتار جناب نوری علا پس از مقدمه چینی ها لغوی و ادبی منطبق بر رسم نوشتاری ایشان، دو پنل به روی خواننده گشوده میشود.اول معرفی کنگره سکولار دموکرات ها که ماه اینده در واشینگتون نشست خود را برگزار میکند و دوم نگاهی هم در مقام قیاس و هم نقد به شورای ملی ایران.
در این نوشتار مواردی که به عنوان استراتژی و تاکتیک کنگره سکولاردموکرات ها مطرح میشود به میزان زیاد ،همان چیزی است که بنا به باور و تحلیل و تعقل حقیر باید پیش روی هر نوع نهاد سیاسی مدعی  " اتحاد و اتفاق نیروهای سیاسی متنوع و متکثر "  به عنوان پیش فرض انگاشته شود.یعنی ادعای آلترناتیوسازی در برابر تمامیت این نظام حاکم.جز این وجود یک نهاد جامع اپوزیسیون چه سودی دارد و مردم چه طرفی از آن میبندند؟ به فرض شورای ملی ایران آمده و استراتژی تعریف کرده مبنی بر انتخابات آزاد و اصرار هم دارد که آلترناتیو سازی نمی خواهد صورت دهد ( حال چرا نباید شورای ملی ایران که نامش ،ماهیتش را مشخص میکند آنهم به نام نامی اپوزیسیون،آلترناتیو بسازد در برابر این رژیم ، من نمی دانم !!) .

سوال اینجاست این شورای ملی چه موقع و چگونه و تحت لوای کدام حکومت و با چه ضمانت اجرایی میخواهد استراتژی انتخابات ازاد را محقق سازد و پیاده کند؟در چاچوب نظام اسلامی؟ مضحک است کلا چون آنگاه نتایج برامده از این انتخابات آزاد چطور میتواند رسمیت و مشروعیت قانونی و وجاهت مردمی داشته باشد؟ و اگر بگویند انتخابات ازاد بعد از نظام اسلامی.
مثل اینست ما در بیرون یک زمین حاصلخیز ، که صاحبش نیستیم و دیواری بلند و عریض احاطه اش کرده است که هیچ کس را یارا و توان نفوذ و ورود به این زمین نیست ، بایستیم و بگوییم استراتژی ما ایجاد باغی حاصلخیز و پرمیوه در این زمین است.خب نه زمین را صاحب هستی ( لااقل اشغالش کرده اند) نه حتی میتوانی از این حصار بلند عبور کنی داخلکدام باغ بروید؟؟؟ ما که بیرون این باغ هستیم اول باید زمین را از اشغال خارج و حصارها را بر چینیم این استراتژی اصلی ما باید باشد رویاها و خواستها بماند برای گامهای ما در داخل زمین ایرانشهرمان.

آقای نوری علا بدرستی این نقد را بر ساختار شورای ملی وارد می اورد و کنگره را دارای استراتژی آلترناتیو سازی معرفی میکند.و باز به درستی نقدی میزند بر نوشتن نامه توسط کمیته سیاسی شورا به اقای خامنه ای که این نقد هم بنده موافق و قبلا هم درمورد این خطای تاکتیکی نوشته بودم هرچند خود شاهزاده با نوشتن نامه ای خطاب به ملت اندکی راه خود را از کمیته سیاسی یا بعبارتی تاکتیک خود را متفاوت نشان داد که حرکتی مثبت بود.ولی...
وارد جزئیات نقاط ضعف و قوت این دو شورا یا کنگره نمی شوم.مقدمه ای که در آغاز این نوشته به عنوان مطلع استفاده کردم بی دلیل نبود.
اولا حقیقت بود نه کنایه های فرضی.دوما دلیل داشت این شروع در نوشتن.اقای نوری علا اصرار داشته و دارد که وانمود کند شورای ملی بر گرده شاهزاده نشسته،شخص محور است،به نام شاهزاده است،قبلا شاهزاده گفته است میخواهم شورایی ملی تشکیل شود و هدف اصلی ام این است.شهبانو و همسر شاهزاده امضا کرده اند،و کلا این را بگوید که این تنها و تنها به جرم اینکه " من نوری علا آن را شورای شاهزاده میدانم " و نه " شورای ملی ایران " مشکل دار است.من از اقای نوری علا میپرسم شما هم مدتی است میگویید میخواهید کنگره ای فراگیر تشکیل دهید.شما هم وقتی اساسنامه اولیه شورای ملی بیرون آمد گفتید تا دو ماه دیگر اساسنامه کنگره سکولارهای سبز را بیرون میدهید و گفتید از شاهزاده هم دعوت کرده اید.شما هم چه بخواهید یا نخواهید معرف و برچسب این کنگره هستید.با این تناقض چه میکنید؟

آقای نوری علای عزیز، اگر در ترازوی ذهن خود و در خلوت تحلیل خود شاهزاده را دارای وزنی بسیار بیشتر از بسیارانی دگر میدانید و از این جهت برچسب بودن نام او را کنار شورای ملی ،دارای خطر بالقوه فردگرایی میدانید باید همینجور مطلب را منتقل کنید تا خواننده متوجه شود کنه هدف شما چیست.اگر فکر میکنید نام نوری علا در کنار کنگره سکولارها به اندازه نام شاهزاده در کنار شورای ملی باعث یکسویه شدن و فردیت بخشیدن به ماهیت مزبور نمی شود خب باز باید مطلب را مبسوط بیان کنید.وگرنه شباهت های بین انچه شورای ملی شاهزاده می نامید و انچه کنگره نوری علا می نامند بسیار بیشتر از چیزی است که بتوانید یکی را نادیده بگیرید و دیگری را پررنگ کنید.شما میتوانید تا همیشه بگویید نه این کنگره نوری علا نیست.
بیخود کرده که گفته فلان و بهمان.بسیار خوب.کمیته موقت شورای ملی هم چنین میکند.شاهزاده هم چنین میگوید همانطور که نوشته اید .خیر این شورای شاهزاده نیست اتفاقا همان فلان و بهمان را هم ارائه میدهد.میدانید مشکل کجاست؟ اینکه ما اینقدر که به دیگران خیره میشویم همانقدر آینه به دست نمیگیریم تمام رخ خود را بررسی و موشکافی کنیم.

عرض بنده این است که برخی واقعیات در عرصه سیاسی وجود دارد که برآمده از فرهنگ سیاسی این جامعه است و بسادگی با نطق و نوشته عوض نمی شود.هرچه کنیم در محاورات این شورای ملی را گاهی شورای شاهزاده می نامند همانطور که برای آدرس دادن به کنگره سکولارها میگویند کنگره نوری علا.هر چه کنیم نام شاهزاده بر دوش شورا و نام شورا بر دوش شاهزاده یک بار سنگینی ایجاد میکند که در مورد اقای نوری علا و کنگره ایشان هم به همان ترتیب با تفاوت ماهوی که در وزن سیاسی اجتماعی اشخاص وجود دارد که شما هم باور مندید چند باور نوشته اید.ولی اینکه الیت سیاسی بخواهد بجای رفع این نگاه و حاشیه های پیرامون آن مدام به پررنگ کردن و هیت کردن این نقطه ضعف فرهنگ اجتماعی- سیاسی  مبادرت ورزد این شائبه را پیش می آورد که الیت مذکور به دنبال سوء استفاده از این بد فرهنگی سیاسی و به نوعی گروکشی و خدشه دار کردن واقعیات میگردد .

و از این جهت حیف است که شما نگاهی صحیح و نقدی عقلی به ماهیت های مزبور دارید چه لزومی دارد مدام بر چینی بدفهمی و البته بدیهیات موجود ضربه بزنید تا شاید ترک بردارد و بشکند حال آنکه جنس چینی شما هم دقیقا همان است و با ضرباتی چه بسا کمتر شکسته شود.اگر میگویند این شورای شاهزاده است این قصور و کمبودی بر شورا نیست و بر شاهزاده هم نیست بلکه نامی که شما هم سرمایه ملی کمیاب می نامیدش این حاشیه ها را هم دارد و نمی توان کاری کرد .جاییکه شما هم به عنوان نویسنده سیاسی شناخته شده با این حواشی مواجه هستید و درمورد شما هم میگویند کنگره نوری علا یا سکولارهای سبز نوری علا! دقت بفرمایید جناب نوری علا نقاط ضعف فرهنگ سیاسی را باید از بین ببریم و محو کنیم نه محلی برای سواستفاده های سیاسی خود برای نفی دیگر ماهیت ها بهره ببریم.
شما هم چنان منظوری ندارید ولی عملا چنین کاری میکنید حال انکه نقدها بسیار بیشتر از این است که نیاز به این نوع نگاهها و روشها باشد.کنگره یا شورای ملی مسئله نیست.مسئله تعامل است که از دل این تشکلها به نقطه اشتراک مورد نظر برسیم و نه با تقابل ها دنبال یارکشی سیاسی باشیم.


کوشان م

No comments:

Post a Comment